Waterballast

Waterballastsysteem

De MacGregor 26M heeft een uniek ballastsysteem waarbij water in plaats van het gebruikelijke lood of gietijzer wordt gebruikt. Als de zeilboot eenmaal in het (zee)water ligt, wordt een afsluiter opengeschoven. Het water stroomt dan in een tank die is ingelamineerd op de bodem van het schip. Binnen tien minuten wordt deze tank gevuld met ca. 570 kg waterballast.

Waterballastsysteem

waterballast

Na het zeilen wordt de boot op de trailer getrokken en boven het water droog gezet. Als het schip (na het openschuiven van de afsluiter) zijn waterballast kwijt is, blijft het aantrekkelijke, te verrijden gewicht van nog geen 1.700 kg over. Een eenvoudige procedure, zonder corroderende kiel en/of lekkende kielbouten. De waterballast in de dubbele bodem heeft een gunstige invloed op de zeileigenschappen en stabiliteit, die er tevens voor zorgt dat de MacGregor 26M zichzelf opricht. Met loodballast zou het gewichtszwaartepunt slechts iets lager liggen, maar het voordeel daarvan is zo gering dat dit onder zeil te verwaarlozen is.

waterballastsysteem