home | contact | informatie
 

  Introductie
  Eigenschappen
  Standaarduitrusting
  Technische gegevens
  Waterballast
  Prijs
  MacGregor
  Foto's zeilimpressie
  Foto's interieur
  Foto's technisch
 

 
Zoeken naar:

Home MacGregor 26M Waterballast

Waterballast

Zeer laag gewicht

Voor het trekken van trailerbare kajuitzeiljachten van meer dan 7.5 m is bijna altijd een zware auto met vierwielaandrijving nodig. Dat komt omdat het gewicht van dit soort jachten meer dan 2.000 kg is. De MacGregor 26M is een uitzondering op deze regel. Door het lage gewicht van nog geen 1.700 kg (inclusief wegtrailer, mast, zeilgarderobe en exclusief motor) kunnen grotere personenauto's dit gemakkelijk trekken. Het lage gewicht wordt bereikt door gebruik te maken van water als ballast i.p.v. het gebruikelijke lood of gietijzer. De MacGregor 26M heeft een uniek waterballast-systeem, dat beslist geen afbreuk doet aan de veiligheid of de vaareigenschappen. De breedtemaat is onder de 2.50 m gehouden, zodat men de boot, binnen de wettelijke normen in Europa, over de weg mag vervoeren.

Waterballast-systeem

Als de MacGregor 26M eenmaal in het (zee)water ligt, wordt een afsluiter opengeschoven. Het water stroomt dan in een tank die is ingelamineerd op de bodem van het schip. Binnen tien minuten wordt deze tank gevuld met ca. 570 kg waterballast. Na het zeilen wordt de boot op de trailer getrokken en boven het water droog gezet. Als het schip (na het openschuiven van de afsluiter) zijn waterballast kwijt is, blijft het aantrekkelijke, te verrijden gewicht van nog geen 1.700 kg over. Een eenvoudige procedure, zonder corroderende kiel en/of lekkende kielbouten. De waterballast in de dubbele bodem heeft een gunstige invloed op de zeileigenschappen en stabiliteit, die er tevens voor zorgt dat de MacGregor 26M zichzelf opricht. Met loodballast zou het gewichtszwaartepunt slechts iets lager liggen, maar het voordeel daarvan is zo gering dat dit onder zeil te verwaarlozen is.

Te water!

Binnen ± 45 minuten vaarklaar

Het te water laten, opzetten van mast en optuigen van de MacGregor 26M vergt hooguit ± 45 minuten. Eén persoon kan dit klaren, zeker als gebruik wordt gemaakt van de maststrijkinrichting. Vooral het te water laten is een zeer eenvoudige procedure. Dat komt door de geringe afstand, tussen de grond en de waterlijn van de boot op de trailer, die is maar 70 cm. Hoe lager de trailer des te beter een boot te water gelaten kan worden. Dat geldt zeker voor een trailerhelling die aan ondiep water ligt. Met opgehaald zwaard en roer heeft de MacGregor 26M geen uitstekende delen onder water. Het schip rolt gemakkelijk van een wegtrailer op en af.

De stallingstrailer van de MacGregor 26M heeft zelfs twee centreerstangen waardoor het schip niet zijwaarts van de trailer wegdrijft. Via de zwemtrap kan gemakkelijk aan boord worden geklommen. Dit is ook bij een overnachting aan boord op een parkeerplaats zeer welkom.


A Q U A V I T E  2 6
De complete uitrusting en attractieve prijs maakt dat de AquaVite een van de aantrekkelijkste schepen in haar klasse is.


Brochure aanvragen


www.hiswa.nl Yacht Vision Boatshow Nationale sloepenshow